fredag 7 mars 2014

Elevbloggar

I veckan har vi startat igång elevbloggar. Snart kommer ni att kunna besöka dem via länkar i fliken Elevbloggar här ovan.

Nästa gång vi har IT-lektion är först om två veckor. För er som vill komma igång med era bloggar redan nu så rekommenderar jag två saker:

1. Ta hjälp av Webbstjärnans guider om Wordpress

Speciellt rekommenderar jag dessa guider:

Hur man gör ett inlägg

Hur man skapar en om-sida

Hur man gör alla inställningar

[caption id="attachment_1004" align="alignright" width="150"]Visar rekommenderade inställningar under fliken Diskussion Klicka på bilden för att se den i större format[/caption]

- Just nu kan man till exempel inte kommentera på era bloggar. Genom att ändra i inställningarna kan ni öppna upp för kommentarer. Jag rekommenderar er att välja de här inställningarna på under fliken Inställningar>Diskussion (se här till höger) och klickar på Sparar ändringar (längst ner).

- För de flesta av er heter er blogg Min blogg just nu. Jag gissar att ni vill att det ska stå ert bloggnamn istället. Det ändrar ni under fliken Inställningar>Allmänt. På Titel för webbplatsen skriver ni ert Bloggnamn och klickar på Sparar ändringar (längst ner).

2. Kom på frivillig Datastuga tisdagar klockan 14.30-15.15 i träslöjdsalen. På tisdag kommer vi (Mael och jag) att lära ut hur ni ger er blogg ett effektivt spam-skydd + hur man gör viktiga inställningar. Ni kan även få hjälp med annat ni undrar kring er blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar